wydarzenie archiwalne
termin: 11 października — 13 października
miejsce: ul. Wroniecka 15, Poznań

Ciało wody. Seanse hydro-antropologiczne cz. 1

Po lewej stronie kolorowej grafiki umieszczono błękitne, jednolite tło, na którym widać białe napisy: 7. Wielkopolski Festiwal Fotografii im. I. Zjeżdżałki Wobec wody, Seanse hydro-antropologiczne cz. 1, Agata Stanisz, Olena Martynchuk, Yulia Andriichuk, Hana Wadle,Biblioteka Raczyńskich, ul. Wroniecka 15 Poznań, 11-13.10.2024. Po prawej stronie grafiki umieszczono zdjęcie, ukazujące jezioro lub rzekę w lesie.

ul. Wroniecka 15, Poznań
11–13.10.2024
wydarzenie FB

Projekt to upodmiotawiające działanie performatywne realizowane przez antropolożki społeczne z Instytutu Antropologii i Etnologii UAM w Poznaniu. Działanie składa się z dwóch części:

# z trzydniowych seansów hydro-antropologicznych, podczas których wcielimy się w osobowość wodną (rzeki, jeziora, kanały, kałuże, oczka wodne, bagienka etc.) lub przeprowadzimy rozmowę na tematy stymulowane seanso-dyspozycjami;

# ze słuchowiska oraz towarzyszącej jego premierze dyskusji panelowej.

Działanie odwołuje się do kategorii body of water, która oznacza każde znaczące nagromadzenie wody na powierzchni Ziemi. Termin ten najczęściej odnosi się do oceanów, mórz i jezior, ale obejmuje również mniejsze zbiorniki wodne, takie jak stawy, tereny podmokłe, kałuże oraz zbiorniki mobilne – rzeki, strumienie, kanały. Ciała wodne są naturalne lub/i inżynieryjne. Bywają drogami. Niektóre gromadzą i przemieszczają wodę, inne głównie ją zatrzymują.

Chcemy wejść w relację z wodami śródlądowymi, które są jednocześnie liniowymi i sieciowymi hydro-miejscami. Śródlądowe wody, w które się wcielimy, to społeczno-przyrodnicze hybrydy, rezultaty procesów środowiskowych oraz różnorodnych ludzkich i nie-ludzkich działań. Wyrafinowany, spirytualistyczny dialog ze śródlądowymi krajobrazami wodnymi ugruntowuje świadomość, że mamy do czynienia z rosnącą zmianą naturalnej planetarnej dynamiki związanej z cyklem hydrologicznym. Poprzez seanse chcemy usłyszeć, co ciała wodne mają do powiedzenia. Wejdziemy w dialog, dyskusję, wyobrażoną interakcję.

W pojedynczym seansie może brać dowolna liczba osób. Seanse będą się odbywać (do wyboru): a) z osobami do dyspozycji in situ oraz online (będą to osoby akademickie, artystyczne, aktywistyczne); b) między osobami odwiedzającymi salon seansów hydro-antropologicznych. Wydarzenia zaplanowano w języku polskim, angielskim, niemieckim, ukraińskim/live oraz hybrydowo; seansom mogą przysłuchiwać się inne osoby.

Projekt będzie nagrywany (tylko dźwięk), a w jego trakcie będą sporządzane notatki etnograficzne. Z nagrań powstanie część druga – słuchowisko, na które złożą się zarejestrowane/odegrane rozmowy lub opowieść o nich. Jego premiera odbędzie się z udziałem publiczności.

Harmonogram cz. 1:

11 października (piątek) 12:00–16:00

12:00–14:00: Małgorzata Zofia Kowalska
14:00–16:00: Agata Stanisz
(rozmowa etnograficzna lub możliwe wcielenie w rzekę Wełnę, potok Wrzosówkę, kałuże)

12 października (sobota) 12:00–20:00

12:00–14:00: Małgorzata Owczarska
(połączenie online / możliwe wcielenia w wodę powodziową, bezimienny rów melioracyjny, rzeka Bóbr lub Biebrza)
14:00–16:00: Wanda Wasilewska
(wywiad dziennikarski lub możliwe wcielenie w czysty, przejrzysty strumień)
18:00–20:00: Mona Wińczyk / monaW
(performance „Water bones” oparty na ruchu i użyciu wody jako rytualnego instrumentu muzycznego*)

13 października (niedziela) 12:00–20:00

12:00–14:00: Hannah Wadle
14:00–16:00: Yuliia Andriichuk
18:00–20:00: Olena Martynchuk

Osoby spirytystyczne:

Małgorzata Zofia Kowalska – kierowniczka grantu badawczego Obszar ochronny Natura 2000 jako wielogatunkowa sieć zależności… (NCN 2021/43/D/HS3/02018) realizowanego na Pojezierzu Gnieźnieńskim. Zajmuje się relacjami człowieka ze środowiskiem naturalnym i społecznym wymiarem zmian klimatycznych i ekologicznych. Pracuje w Instytucie Antropologii i Etnologii UAM.

Agata Stanisz – antropolożka społeczna, etnografka, badaczka terenowa, fieldrekorderka, profesora uczelni w Instytucie Antropologii i Etnologii UAM. Odczuwa ogromny respekt wobec wody. Wychowała się w domu położonym nad górskim potokiem (Wrzosówką wypływającą z Czarnego Kotła w Karkonoszach). Świadkini powodzi w Kotlinie Jeleniogórskiej w 1997. Spacerowiczka po zamarzniętych rzekach. Prowadzi badania nad niespektakularnymi działaniami aktywistycznymi na rzecz ochrony wód śródlądowych w Wielkopolsce.

Małgorzata Owczarska – antropolożka kultury i etnografka. Pracuje w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego, absolwentka studiów doktoranckich w SNS PAN oraz stypendystka Fulbrighta na Uniwersytecie Hawajskim w Mānoa w Honolulu. Prowadziła badania na Pacyfiku, nad Bobrem, Biebrzą, Odrą i Wisłą. Zajmuje się błękitną humanistyką, etnografią Polinezji, aktywizmem ludów tubylczych i postkolonializmem. Obecnie prowadzi grant Narodowego Centrum Nauki pt. Doświadczenie nadmiaru, braku i zrównoważonej obecności wody. Studium w nurcie błękitnej antropologii oraz grupę laboratoryjną studentów Odra – życie, katastrofa, nadzieja. Zamieszkiwanie kryzysu ekologicznego.

Wanda Wasilewska – reportażystka, lektorka radiowa i filmowa, współautorka filmów dokumentalnych. Współpracuje z Uniwersytetem Adama Mickiewicza. Prowadzi zajęcia na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa. Laureatka kilkudziesięciu prestiżowych nagród, wspólnie z Marią Blimel i indywidualnie. Między innymi: dorocznych konkursów Polska i Świat, KRiTV, SDP, rozgłośni regionalnych PR, dwukrotne reprezentowanie polskiej radiofonii w konkursie Prix Europa, Grand Prix Festiwalu Premios Ondas (1999), Złotego Mikrofonu (2000), Nagrody Artystycznej Miasta Poznania (2001).

Hannah Wadle – dorastała wiosłując na Renie i ścigając się na śródlądowych akwenach wodnych w Niemczech. Badała kulturę żeglarską na jeziorach mazurskich w ramach swojej pracy doktorskiej, pływała na dziko w rzekach, wodospadach i zbiornikach wodnych północnej Anglii, gdzie mieszkała i pracowała przez dziewięć lat, i utrzymuje trwały romans z surfingiem na Atlantyku. Na co dzień pije wodę z kranu, Muszyniankę lekko gazowaną i Geroldsteiner Medium jako przysmak. Certyfikowana ratowniczka wodna i adiunktka w Instytucie Antropologii i Etnologii UAM.

Monika Wińczyk/monaW – artystka i aktywistka, działająca solo oraz w duetach (Monster Hurricane Wihajster i Mellin & Wińczyk). Obszarem jej działań jest empatia wobec wszelkich istot / zjawisk i ich emancypacja, szeroko pojmowana natura, której towarzyszy ból, brak samoakceptacji, konflikt pokoleniowy, niestabilność, tęsknota za adoracją i przemoc. Współkuratorka i inicjatorka Festiwalu Performance Dragon odBity – 8 bitów (2011 r.), Die Fenster – wychylenia sztuki: performance, dźwięk, ruch (2014 r.), Performance art jam session, MHW poleca oraz cyklu Monoformance. Uczestniczka festiwali Widma Malingradu, Cienka biała linia, Obserwatorium miejskie, Friv, Dni wykluczonych ciał, Nowa Siła Kuratorska, Sopot non-fiction, Queer festu, Festiwal Experyment, OPA w Kolonii Artystów w Gdańsku, Anima Mundi II, Pracowała przy Zaadoptuj kamizelkę i Galeria bez domu. Brała udział w spektaklach Ofelia_remix oraz Nomadka Teatru Amarey, współreżyserowała: Wina Pramatki, Stoję na brzegu rzeki, Stormy protest song, Re-wolta. Autorka scenariusza i reżyserka: mono czy stereo?, Tekkk-Ło spada na Ziemię. Ostatnio współpracowała z Rafałem Zapałą, kompozytorem Operki o mizofonii, oraz w projekcie Wszystkie końce świata z zespołem KakofoNIKT i Jackiem Hałasem. Tegoroczna laureatka stypendium twórczego Miasta Poznania.

* Mój mózg składa się w ok 80% z wody. Cała ja, 47 letnia istota – to ok. 65% wody. Niewielki niedobór tej magicznej cieczy powoduje zaburzenia pamięci, problemy z logicznym postrzeganiem świata, wydłużenie reagowania, skołowanie, napięcie, mentalne tsunami. Innymi słowy mówiąc, dochodzi do zjawiska nazywanego – odwodnieniem. Woda – jest zatem Boginką wszystkiego, tego co żywe i tego co martwe. Kiedy znika ciało, pozostają tylko trzeszczące kości, szkielet nicości.

Yuliia Andriichuk – ilustratorka, zwolenniczka fotografii analogowej, doktorantka w Instytucie Antropologii i Etnologii UAM. Jej zainteresowania badawcze skupiają się głównie na różnych sposobach, w jakie żywność opisuje i wyjaśnia różne procesy społeczne i kulturowe, oraz na artystycznych metodach badawczych. W ramach doktoratu Yuliia bada, w jaki sposób jedzenie i praca z jedzeniem może prowadzić do wzmocnienia pozycji kobiet. Celem Yulii jest zaangażowanie grup badawczych w wytwarzanie wiedzy o sobie za pomocą metod artystycznych i tworzenie form wiedzy dostępnych dla szerszego grona odbiorców.

Olena Martynchuk – antropolożka kulturowa i niezależna kuratorka. Skończyła Narodową Akademię Sztuk Pięknych we Lwowie (Ukraina). Studiowała Kuratorstwo i Teorie sztuki na Uniwersytecie im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Absolwentka studiów magisterskich z Etnologii i Antropologii kulturowej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Obecnie doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jest członkinią Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego oraz Stowarzyszenia badaczek i badaczy After silence we Lwowie (Ukraina). Pracuje na pograniczu sztuki i badań antropologicznych. Interesuje się etnografią eksperymentalną, antropologią zmysłów, filmem dokumentalnym, fotografią wernakularną, antropologią rzeczy, nowym materializmem, oddolną kulturą wizualną w przestrzeniach miejskich, sztuką współczesną.

Rejestracja seansów:

Agata Stanisz, Olena Martynchuk, Hubert Wińczyk

Hubert Wińczyk – artysta dźwiękowy, performer, kompozytor muzyki i udźwiękowienia dla teatru, filmu i słuchowisk. Absolwent intermediów na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, studiował także filozofię i kulturoznawstwo (UMK, UAM). Prezes Da Winczyx Foundation. Współzałożyciel Fundacji Fonorama powstałej by tworzyć i promować słuchowiska jako szeroko pojęte zjawiska audialne. Współpracując z wieloma instytucjami kultury od 2009 roku prowadzi warsztaty dla dzieci i dorosłych otwartych na eksplorację, na temat aktywnego słuchania otoczenia, nagrań terenowych i ekologii dźwiękowej. Gra w zespołach kakofoNIKT, Das Zastawa Trio, Revue svazu českých architektů, Nova Reperta. Jest autorem muzyki i udźwiękowienia kilkudziesięciu spektakli teatralnych, jak i słuchowisk, filmów animowanych. W pracy z dźwiękiem wykorzystuje nagrania terenowe, głos, zabawki, odpady, elektronikę, zjawiska rezonansu, skrajnie niskie i skrajnie wysokie częstotliwości, narracyjne manipulacje skojarzeniami. Gdy występuje na żywo czy tworzy instalacje dźwiękowe istotną rolę pełnią dla niego przestrzeń, oddech, ruch, nietrwałość i zmienność bytu. Tematy społeczne, ekologiczne czy futurystyczne często pojawiają się w jego działaniach zwłaszcza, w pracy z innymi, natomiast, w pracy solo jest to metafizyczny namysł nad rzeczywistością i zjawiskami w skali makro.

Współpraca:

Mikołaj Smykowski – antropolog kulturowy, etnograf, grzybiarz. Interesuje się współczesnymi nurtami humanistyki w badaniu relacji między człowiekiem i innymi gatunkami, antropologią środowiskową i biodeterioracją dziedzictwa. Przez lata prowadził badania koncentrujące się wokół środowiskowej historii Zagłady, obecnie pracuje w kilku projektach z zakresu etnografii i archeologii terenów leśnych, szczególnie w kontekście II Wojny Światowej. Kiedy nie spędza czasu w lesie, pracuje w Instytucie Antropologii i Etnologii UAM.


Matronaty: Instytut Antropologii i Etnologii UAM w Poznaniu, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze o/Poznań, Antropofon

 

Projekt prezentowany w ramach Nurtu Regionalnego 7. Wielkopolskiego Festiwalu Fotografii im. I. Zjeżdżałki „Wobec wody”.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego oraz ze środków Samorządu Województwa Wielkopolskiego.

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się ze znajomymi: