Fiszer Maciej

Maciej Fiszer (ur. w 1976 r.), fotograf światłoczuły i uważny, z wrażliwością i zachwytem od kilkunastu lat fotografując naturę, coraz głębiej wnika w świat subtelnych barw, niemal niedostrzegalnych świateł, niełatwej harmonii pojawiającej się na granicach chaosu. Coraz pewniej porzuca zastane piękno na rzecz piękna, które się rodzi, i piękna, które umiera, trudno dostrzegalnego, istniejącego w okamgnieniu, ukrywającego się przed pospolitym zerknięciem. Coraz śmielej wkraczając w ten świat ze swoim wewnętrznym spojrzeniem, staje się już nie współuczestniczącym obserwatorem, jakim był w pierwszych latach swojej fotograficznej wędrówki, ale cząstką elementarną, tożsamą z uniwersum, które fotografuje i w którym jest. Z realisty jednolitego, ukazującego naturę bez ingerowania weń, staje się impresjonistą, ingerując właśnie za pomocą tworzonego obrazu: sposobu patrzenia, wyboru motywów, techniki fotograficznej. Dokonuje metamorfozy nie samej rzeczywistości, ale jej obrazu. Celem owej ingerencji jest dotarcie do tego, czego nie sposób ogarnąć spojrzeniem realnym, a czego fotograf nieustannie doświadcza. Nazywają to magią, baśnią, duszą tego świata.
Ścieżka do Metamorphosis prowadzi więc od klasycznych pejzaży i fotografii przyrodniczej (jednak zawsze subiektywnej) publikowanej w pierwszym jego albumie Od świtu do zmierzchu (2003), przez niepowtarzalną, pierwszą i jedyną dotychczas fotograficzną monografię Warta (2006), w której obrazach zauważalna jest już gra z realizmem i abstrakcją, oraz przez wydane w limitowanym nakładzie autorskie portfolio 20+1 (2007) – wybór powiększeń pejzaży dotąd niepublikowanych.
Fotografie Macieja Fiszera, od 1996 r. członka Związku Polskich Fotografów Przyrody, prezentowane były na wystawach indywidualnych w poznańskiej galerii pf – Syberia. Śnieżne wrota (2002), Od świtu do zmierzchu (2003) oraz w galerii Starego Browaru – Warta (2006), a także na wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych w całej Polsce. Publikował je „Pozytyw”, „Magazyn Rzeczpospolitej”, polska edycja „National Geographic”, „Wiedza i życie”, „Voyage”, „Twój Styl”.
Maciej Fiszer przygotował również fotografie do dwóch monografii poświęconych rolnictwu Wielkopolski – Alimentorum Cultor Optimus (2004 i 2007). Jego autorskie kalendarze fotograficzne nagrodzono w kolejnych edycjach międzynarodowego konkursu VIDICAL – Złotym Liściem i I nagrodą publiczności (kalendarz autorski), srebrnym medalem (Wielkopolski Kalendarz Rolniczy) w roku 2005 i Grand Prix (Warta) w roku 2006. Wybór makrofotografii ukazał się w kalendarzu Piękno niedostrzegane. Wiele prac Fiszera znajduje się w prywatnych kolekcjach.
Fotografie Puszczy Noteckiej publikowane w albumie Metamorphosis powstały w latach 2006–2009 i wykonane zostały na diapozytywach.

                Biogram pochodzi z albumu Metamorphosis.